Burkina Faso

Burkina Faso (land van de eeerlijke mensen), het vroegere Opper-Volta, is een republiek in West-Afrika. Het behoort tot de Sahel-landen. Het grenst aan Benin, Ivoorkust, Ghana, Mali, Niger en Togo. Het werd in 1960 onafhankelijk van Frankrijk. Er is godsdienstvrijheid. 10% is Protestants christen, 20% is Rooms Katholiek, 60% moslim en 10% gelooft in inheemse godsdiensten.

Het land is ruim acht keer zo groot als Nederland. Er wonen zo’n 21 miljoen mensen. Burkina Faso is één van de armste landen ter wereld. 80% van de mensen is afhankelijk van de landbouw. Het land heeft geen delfstoffen. Droogte, slechte bodem en infrastructuur, maar ook tekort aan opleiding zijn de grootste problemen.

Er gaan weinig kinderen naar school doordat de ouders geen geld hebben of doordat kinderen op het land moeten helpen. Daardoor is een groot deel van de mensen analfabeet. Mede door de grote armoede en honger als gevolg van de droogte ligt de levensverwachting slechts rond 53 jaar.
Diverse hulporganisaties hebben projecten lopen om de kinderen uit Burkina Faso een beter leven te kunnen bieden. Het land is goed ontwikkeld op cultuurgebied. Met name op het gebied van muziek, dans, theater en film. Burkina Faso staat ook wereldwijd bekend om zijn architectuur. Bij veel gebouwen is gebruik gemaakt van veel kleur, schilderingen, aparte vormen, Mozaïek en houten palen.
Informatie over Burkina Faso is te vinden op Wikipedia: nl.wikipedia.org/wiki/Burkina_Faso
Reisinformatie is te vinden op de website van Landenkompas: www.landenkompas.nl/burkina-faso of op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/burkina-faso

Staatsgreep 30 september 2022:

Er is voor de tweede keer dit jaar een staatsgreep gepleegd in Burkina Faso. Legerkapitein Ibrahim Traore heeft de legerleider Paul-Henri Sandaogo Damiba afgezet, de regering ontbonden en de grondwet opgeschort. Dat zei hij in een verklaring die op de nationale televisie is voorgelezen.
Volgens Traore heeft een groep militairen besloten Damiba af te zetten omdat hij niet in staat is gebleken de opstand van islamitische militanten in het land te beteugelen. Hij kondigde aan de grenzen voor onbepaalde tijd te sluiten en alle politieke en maatschappelijke activiteiten op te schorten.

Damiba beloofde veiligheid te herstellen
Nu blijkt er dus weer een staatsgreep te zijn gepleegd. Op 24 januari nam een militaire junta onder leiding van kolonel Damiba de macht over. De meeste inwoners verwelkomden die staatsgreep. Ze waren het zat dat de regering van voormalig president Roch Kaboré niet in staat was islamitische militanten in bedwang te houden.
Deze week waren in steden in Burkina Faso demonstraties tegen het leger. In zijn eerste verklaring na de machtsovername in januari beloofde Damiba de veiligheid te herstellen. De aanvallen in het verarmde West-Afrikaanse land zijn echter verergerd en het leger is in een staat van wanorde. De achterban, die Damiba in januari nog steunde, zou gefrustreerd zijn geraakt vanwege het gebrek aan vooruitgang.